Dagens låt:

söndag 2 augusti 2009

Markis strul

Igår var det dags för den nya altanmarkisen att komma på plats. Granntomtemannen hade inte rätt sorts skruv hemma för ändamålet, men eftersom mamsen var på väg hit så skickade vi in henne på Woody för att fixa det hela. Det skulle vara något som heter ”Fransk skruv, 14 mm, 75 mm långa”. Nemas problemas. Mamsen letade reda på en expedit och lämnade över telefonluren till honom så att jag kunde tala om vad mamsen skulle ha. Hur många? Frågade expediten. Hmm… inte en susning! Det är ju fler markiser än altanmarkisen som ska upp och jag vet ju inte hur många som krävs för varje. De såldes både i lösvikt och i kartong informerade expediten om. 50 st var det i en kartong och det lät väl rimligt i min värld, så jag sa att det fick bli en kartong.

När mamsen anländer här hemma säger hon lite chockad att det var HIMLA DYRA skruvar det där! 859 kr för en låda!

Que? Nog för att jag inte är fackman inom området, men 859 kr för en sketen liten skruvlåda lät ju helt vrickat. När vi öppnar lådan så visar det sig inte vara någon liten skruv det där, det är BULTAR size X large liksom. Ja, ja, skit samma, markiserna lär ju komma upp och är det dessa svindyra fransmän som krävs för att fixa jobbet, ja, då får det väl vara så.

Senare på eftermiddagen dyker granntomtemannen upp och jag ifrågasätter priset på skruvarna. Han kliar sig lite i huvudet och säger att det låter ju helt orimligt. Jag går då och hämtar lådan och granntomtemannen brister ut i skratt när han får se den. En låda? Säger han mellan skrattsalvorna, har du köpt en hel låda? Det behövdes bara 4 stycken! (Skitkul? NOT!) Ja, ja, granntomtemannen var övertygad om att vi kunde nog få lämna igen de 46 skruvar som blev över till lösviktspris.

Granntomten börjar nu borra de REJÄLT STORA hålen i panelen som bultarna ska sitta i. Kloker som tittar på fnular över att de där hålen blir ju inte så kul den dagen man ska ta bort markisen. Fästet är på plats och Ganntomten och Butter lyfter dit markisen. Men… den går inte att fästa!

Nämnde ju i ett tidigare inlägg att granntomten skulle ”kottla”, dvs. lägga in extra reglar bakom panelen för att kunna fästa markisen, men efter att ha tittat på markiskonstruktionen så konstaterade han att det inte behövdes, för fästet kunde fästas var som helst på markisen.
Nu visar det sig att det absolut INTE är så. Den måste fästas längst ut, där det INTE finns några reglar… Känner att luften liksom går ur mig lite… Har nu 4 STORA borrhål på FEL ställe i en helt ny panel! Granntomten fnular och fnular på olika lösningar. Jag ser bara riva upp ny panel framför mig och börja om från början med kottling, panelspikande och målning *suck*
Men, likt professor Balthazar kommer han med en idé! Vi fäster helt enkelt en REJÄL bräda i de gamla hålen i reglarna och fäster sedan markisen i den på det rätta stället. Brädan kommer inte att synas bakom markisen (och den ska ju självklart målas också) och vi behöver inte bryta panel *phu*

Slutet gott allting gott, men de gråa håren blir bara fler och fler för varje dag…

Dagens låt:Björn the builder, Oups BOB the builder skulle det vara :) http://www.youtube.com/watch?v=bA16sqCusbY

Inga kommentarer: