Dagens låt:

måndag 31 augusti 2009

Studiehäxan och obygden...

Någon skulle ha spelat in denna familj på förmiddagen idag. Jag har tillbringat hela helgen med att plugga och kände mig väl förberedd rent kunskapsmässigt inför dagens nätbaserade sessioner.

Till min stora lycka hade ett mail kommit från supporten på högskolan som sa att vi helst inte skulle ha web kamerorna på, för då blir det för tung belastning när många är inne. *tjohoo* Struntade således i både hårfix och smink efter morgonens dusch. Den första sessionen var klockan 9 på morgonen och för att få vara ifred och kunna sitta på en dator utan kamera så skulle jag använda Butters dator på övervåningen. Min Laptop har nämligen inbyggd kamera som jag inte har en susning om hur man stänger av och på Connect (som är programmet för högskolans nätbaserade möten) går både mic och kamera på automatiskt.

Loggade in och kom med viss möda in i rätt samtalsrum på nätet och jag hörde de andra klockrent men… de hörde inte mig.

Loggade ut för att logga in igen med då kastade datorn ut mig helt från nätet. Försökte febrilt logga in igen men fick ”återkomst nekad” hela tiden.
Sprang ner för trappan och höll på att snubbla över hundarna där, skrämde slag på någon katt också innan jag tagit plats vid vår stationära dator nere. Den tog givetvis 100 år på sig att koppla upp *stressande* och väl inne så finns inget ljud alls *MORR*

Jag hatar datorer som inte gör som man vill!!!
Hämtade laptop:en och alla sladdar och annat elände till den och kopplade upp mot det mobila internet:et och då plötsligt så funkade eländet.

Men, det gjorde ju självklart också kameran!!! Lyckades få till en någorlunda intetsägande stillbild när jag pausade eländet (för DET kan man, men inte stänga av skiten). Så mina kursare fick sitta där och titta på en ofixad Cilla. Jaha tänker ni, men till allas information så har jag BLONDA ögonfransar och ögonbryn och i web kameran blir dessa (utan smink) helt obefintliga och jag ser inte bara glåmig ut, utan ser dessutom ut som om jag rakat bort dem, för de existerar inte!!! Håreländet lyckades jag i vart fall gömma någorlunda hjälpligt bakom det gigantiska headset:et (alltid något)…
Större delen av gruppseminariet (utan lärare) gick ändå åt till att skratta eftersom alla var typ lika otekniska och pod:ar flög hit och dit och texter försvann. När det till slut var avklarat och när vi alla sa hejdå så hör man en av studenterna som är från ryssland ropa i web:en ”Hyr lågar man yt??!!” Vi skrattade nog lika mycket allihop och bjöd på vår egen okunskap. SÅ skönt med en likasinnad seminariegrupp!!!

Efter detta skulle jag logga in till föreläsningen, men då hade Laptop:en helt plötsligt inget ljud *supersuck* Sprang till den stationära datorn som inte ville koppla upp mot rätt adress alls, tillbaks till Laptop:en som nu talade om att jag inte var ansluten till nätet alls fast statusen visade ”ansluten”. Upp på övervåningen och slåss med sonens dator en stund, ner igen och svära HÖGLJUTT åt Laptop:en (ja, jag VET att det inte hjälper, men det förlöser en hel del frustration)
Den stora glädjen med att bo i obygden, toppen uppkopplingar, starka och aldrig pendlande i styrka… FET NOT!!!!

Men då hoppsan så funkade både nät och ljud igen.

Denna teknik, not my best friend!

Barnen tittade storögt på mig där jag for fram och tillbaks som ett åskmoln och mannen gjorde sitt bästa för att hålla dem ur vägen.

Mannen har lärt sig att det kan vara idé att fly ur huset med barnen minst en halvtimme innan mamman förvandlas till studiehäxa...
Lillprins har också lärt sig något, nämligen ordet: Datahelvete :)

Dagens låt: Bonjovi; Runaway http://www.youtube.com/watch?v=GNqNyi-9C9k

3 kommentarer:

Pappa K-J sa...

Jag skrattade nästan lika gott åt denna blogg som den på långfredag.

Cilla sa...

Ja, det känns ju skönt att jag kan bjuda på det så här i efterhand, men jag kan lova att jag skrattade INTE medan det pågick!!!
Kram

Pappa K-J sa...

Tack ändå.Det var säkert jobbigt. Glömde att bifoga kramar till alla i huset 2-och 4-benta