Dagens låt:

tisdag 12 januari 2010

Ändrade planer...

Istället för mer pedagogik, så ska jag ta tjuren vid hornen och utmana min Akilleshäl, nämligen matematiken. Jajjemensan, här kan man snacka om utmaning!!!

Fick detta exempel på problemlösning från en av tentorna:
Ett badkar fylls på tio minuter och töms på 12 minuter. Hur lång tid tar det att fylla badkaret med proppen ur?

Jag vet svaret, men jag tänker inte avslöja det här. Räkna på ni och hör av er om ni vet lösningen. Jag lovar att avslöja svaret längre fram... Kan ju nämna att jag hade inte en SUSNING!!! Känns ju betryggande – NOT! Just problemlösning är ju inget man kan lära in svart på vitt liksom, för det handlar ju mer om ett logiskt tänkande… som jag tydligen helt saknar! *suck*

Men, livet är fullt av utmaningar och man utvecklas ju inte om man undviker dem :)
HEADS ON! – that´s me!

En positive sak är ju att jag behöver inte vara borta lika mycket som beräknat för denna kurs går också på distans. Halleluja för distanskurser! Det måste varit det bästa de hittat på sen Vetevärmaren. (Underbar pryl som är vaaaarm, lääääänge)

Imorgon ska jag gå till biblioteket för att få samma svar som alltid: Nej, de böckerna har vi inte! Känns ju aningen skitsugigt att köpa böcker för tusenlappar i en kurs som man aldrig mer kommer att gå tillbaks till (om man nu klarar av den…). Kanske kan biblioteks gudarna vara på min sida för en gångs skull?! *please*

Dagens muntliga examination gick bra och det känns jättetråkigt att denna kurs är slut. Specialpedagogiken har varit så himla kul att läsa och om jag får bestämma så blir det mer av den varan nån gång längre fram. Ett riktigt kul seminariegäng har vi varit också och nu splittras vi åt många olika håll *snyft* Förhoppningsvis är det inte bara jag som saknar matematiska färdigheter i nya kursen, så jag får någon att hålla i handen *hoppas*. En av tjejerna jag pratade med idag var inne på sin 7:e omtenta på matten… *hjälp*

Jo förresten, drog sönder handbromsen på Chryslern idag. Ja, inte för att jag blivit superstark i benet eller så (den dras åt med en pedal), utan den bara small när jag drog åt den. Gissa om jag blev paff?! Det hängde i vart fall ingen vajer och dinglade under bilen och när jag ställde den i Neutral i backe så rullade den och då ansåg jag att den borde gå att köra hem – och det gick den också. Men nu behöver den ett litet besök hos bildoktorn *pluppen*

Ja, är det inte katter så är det bilar, men det är ju ett världsligt problem så länge det går att fixa :)

Dagens låt: Martin Stenmarck; Sjumila kliv http://www.youtube.com/watch?v=IlzagtTfGvs

1 kommentar:

Pappa KJ sa...

Mitt svar på matteproblemet hamnade på föregående blog.