Dagens låt:

tisdag 26 januari 2010

Drunknings olycka på dagis fnul...

Efter ett samtal igår så känns det i vart fall som om F i båten är lite mer tillbaks på banan, men övertygad, det är jag inte! Tror det är mycket spel för galleriet där…

Har nu ÄNTLIGEN fått igång mailen, hade bara 80 st som låg och väntade på svar och då har vi skräppostfilter… Men som sagt nu är vi åter kontaktbara mailledes :)

Idag har sessan studiedag, så vi får väl se hur mycket studier denna mamman hinner med. Har ännu inte hört ett pip från mina baslags kamrater, så jag får väl brottas med de första seminarie uppgifterna på egen hand. Ska nog gå bra det med!

Får ont i magen av lokaltidningarnas huvudnyhet dessa dagar. En liten ettåring som var väldigt nära döden genom drunkning när han var på dagis. Kylan i vattnet räddade honom och personalens agerande med hjärt- och lungräddning när han hittades. Rättegången om detta är nu igång och en personal, en förskollärare i 30 års åldern har singlats ut för att bära ansvaret. Jag mår dåligt åt bägge håll. SJÄLVKLART förstår jag föräldrarna helt och fullt som valt att gå vidare med det till rättegång. Man ska som förälder kunna vara 100% säker när man lämnar sitt barn på dagis. Visst, det kan ramla och slå sig och så, men nära döden ska det absolut inte vara. Mamman till barnet var också frågande till att de singlat ut en enda person som ansvarig, så det är inte föräldrarna som gjort detta utan åklagaren.

Å andra sidan så känner jag så för dagispersonalen. Har själv arbetat på dagis i tre år och jag vet hur lätt det kan vara att ett barn försvinner. På andra avdelningen där jag jobbade försvann ett syskonpar som deras mormor kom tillbaks med. De hade helt sonika öppnat grinden och gått hem till mormor som bodde nåt kvarter bort och ingen på den avdelningen hade ens märkt att de var borta. Detta var visserligen 6 åringar, som mycket väl visste att man inte fick gå utanför grinden och som ofta var i skogdungen och lekte och därav hade man inte samma koll, men oförlåtligt av dagispersonalen var det helt klart och en REJÄL tankeväckare.

Jag tycker att det är hemskt att man valt att singla ut en enstaka person som ansvarig. Det är organisationen man måste ifrågasätta och vilka säkerhetsrutiner som finns där. När jag jobbade så även om man delat upp barnen så hade man ju ALLTID ett gemensamt ansvar för ALLA barn. Och när man läser händelseförloppet så är det ju något som egentligen kunnat hända vem som helst. Nej, där tycker jag man gjort helt fel och därför faller det mesta av mina sympatier till den stackars ensamma förskolläraren, även om jag förstår föräldrarnas ilska till 100%. SJÄLVKLART var det inte meningen utan en ren och skär olyckshändelse, som absolut kunnat förhindras, men ändå så tycker jag att det är FEL, FEL, FEL att nu försöka sätta dit denna ensamma tjej för vållande till kroppsskada.

Om hon blir dömd så är ju risken att det är slut med utflykter och att dagisgårdarna får 2 meters staket och diplomatlås för att skydda personalen från rättegångar. Risken är ju också att vi får ett nytt USA fenomen, där man kan singla ut enskilda personer och stämma dem. Denna gång är själva stämningen absolut förståeligt (men ej mot enskild person), men vad är det som hindrar någon från att stämma för en bruten arm eller en skärskada som leder till ett ärr, eller varför inte bara det att barnet inte trivs på dagis?!

Personalen som detta handlar om var dessutom inlånad från en annan avdelning denna dag då ordinarie personal blivit sjuk. Kanske borde man då ställt in utflykten och i min värld så bär den övriga ordinarie personal som fanns tillgänglig huvudansvaret, för de känner ju ”sina” barn bäst.

Utsinglad som en spetälsk...Stäm stället helt klart, men slå på organisationen och inte på den enskilda personen!

Dagens låt: Boyzone; Shooting star http://www.youtube.com/watch?v=SxLToHlstyY

Inga kommentarer: