Dagens låt:

fredag 2 april 2010

En ny tradition :)

Den äldre generationen jobbar på att motarbeta mitt motstånd till att pynta högtider. Kära lilla mamsen var här igår och tog genast tag i detta med påskris, tydligen någon form av JÄTTE måste i vart hem. Nu har vi ju tre pollen allergiker, så att ha det inomhus är helt uteslutet (vilket jag självklart tolkade det som att man kan då skippa det helt )
Så, när mamsen plötsligt säger ”jag tror jag ska gå ut och fixa påskris, är det någon som vill följa med” så skriker både Lillprins och sessan för full hals att ” JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA”…???

Fattade ingenting. Hur kan man bli så bejublande lycklig över lite påskris? De kunde inte komma i kläderna fort nog och stod bägge och trampade på plats. Ja, hur som helst har jag inte lyckats smitta dem med min påskpessimism, alltid något. Kanske är det tvärtom, att de är så svultna på tradition att detta är det talande beviset *hjälp*
Men så säger plötsligt sessan: ”Men mamma, var ska mormor hitta den då? Och hur ska hon fånga den?” Vilken då frågade jag helt oförstående. ” Påsk grisen!” svarar sessan då…

Ni kan ju bara ana den bild som dök upp i min hjärna, där min 66 åriga mor, med dålig höft och rygg far runt i skogen med de 2 barnen och försöker kasta sig efter en påskmålad liten gris som springer runt där ute :)
 Ja, men detta var ju himla intressant och självklart började vi genast att spåna vidare på detta. Mamsen kan ha det som tradition hädan efter, att komma hit på skärtorsdagen och fånga påsk gris med barnen. Kanske kommer folk att vallfärda hit för att få se och försöka fånga den berömda påsk grisen. Ja, det är ju värt att vallfärda bara för att se mamsen... Kanske kunde det slutligen bli det ultimata mandomsprovet, att ha varit här och fångat påsk grisen. You not man enough til you´ve caught the easter piglet! Underbar paroll.

Trötter som ska öppna ett UF företag i skolan fick som förslag ”Påsk grisen AB” och att man inför varje påsk investerar i ett gäng halvårsgrisar som man sedan oljar in rejält och låter folk försöka fånga med bara händerna. Ja, detta kommer då att utveckla sig till både camping, hotell, buss och charter, samt att denna lilla by blir en plats på kartan i det stora internationella perspektivet. Kanske ett av världens underverk?! Det kommer med garanti att vara ett av de måsten man bör ha gjort innan man dör, ja, en självklart plats på "The Bucket list". (before you kick the bucket). Kanske gör man en film om den lilla grisen Nöffinand som inte var som de andra små grisarna som sprang och skrek. Nej, han ville hellre sitta där under sin gran och bara lukta på svamparna...
Ja, påsk kanske inte är så dumt trots allt, det är ju vad man gör det till ;) Ser SÅÅÅÅ fram emot nästa skärtorsdag :)

GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!

Dagens låt: Catch me if you can (Freestyler) http://www.youtube.com/watch?v=ARQqRBBqj-8

Inga kommentarer: