Dagens låt:

lördag 30 maj 2009

Genom att gå vilse hamnar man rätt...

När jag sitter här och lyssnar på tonåringarnas planer för sina liv så blir jag alldeles varm inombords. Tänk, de är där, alldeles snart i början av vuxenlivet med alla dessa oändliga möjligheter och val. Jag hoppas med varje del av mig själv att de ska uppnå sina mål och drömmar men jag vet också att dessa mål och drömmar många gånger kommer att ändra riktning eller ta ny form. För DET är livet, så härligt oförutsägbart både i positiv och negativ riktning. Det blir inte alltid så som det var tänkt, saker händer och man utvecklas och ändrar sin person. Vi lär så länge vi lever och det tycker jag är rent utsagt skithäftigt!!! It´s never too late liksom, det är upp till en själv…

Men där är inte tonåringarna än, de är ännu i det statiska tänkandet, en rak väg genom livet. Och där måste de få vara också. Jag kan bara hoppas att vi gjort ett så bra jobb som möjligt för att förbereda dem inför det vuxna livet och har vi det så kommer de fixa alla kast och vändningar, som livet faktiskt tar, alldeles galant. Vissa lärdomar måste man genomleva för att kunna ta till sig dem och allt kan vi inte förbereda dem på, men vi kommer förhoppningsvis att finnas kvar länge i livet och finnas där som stöd när de behöver det. För att vara förälder slutar inte vid 18 år, det är man hela livet och man är behövd hela livet och åtminstone i mina föräldrars fall, älskade hela livet, vilket jag hoppas att vi också kommer att vara…

När jag ser tillbaks på det liv jag planerade som tonåring och det liv jag faktiskt lever idag, så är det inte mycket som är lika. Men hur skulle det egentligen kunna vara så? Jag hade ju inte ens ett uns av den erfarenhet som jag besitter idag, så självklart är drömmen och livet ändrat. Saker kommer aldrig att vara desamma för det är bara förändringen som är konstant!
Men allt börjar ju med ett enda steg och en liten dröm och det viktigaste för mina tonåringar just nu är ju att våga ta det där första steget ut i vuxenvärlden och inte vara rädda för att hamna lite vilse i sin dröm, för som sagt, det är ju egentligen så man hamnar rätt i livet :)

Dagens låt: En av mina absoluta favoritlåtar med en helt underbar text: Brad Paisley; Find yourself http://www.youtube.com/watch?v=XxXY2-44bCs Ta er tid att lyssna på denna...

3 kommentarer:

Jennie sa...

Vilket fint inlägg och vilken otroligt vacker sång!
Kram Jennie

rainbowroommannen sa...

Vacker låt,vacker text, vackert skrivet av världens vackraste underbaraste!!!

Cilla sa...

Får tacka för alla fina komplimanger från samtliga :)