Dagens låt:

fredag 8 maj 2009

Kritiken fortsätter...

Angående gårdagens blogg, så fick jag höra denna historia berättad igår om samma ”dagis” och som tydligen hade hänt denna vecka…

En mamma blir uppringd och ombedd att komma dit med fler kläder åt sitt barn som kissat ner sig. Självklart säger mamman och åker dit. Väl där får hon grymtningar från personalen om att barnets oförmåga att hålla urin ställer till problem *suck och stön*. Mamman förklarar att barnet har ju precis slutat med blöja och det är inte alltid så lätt att komma ihåg det där med toalettbesök när man är mitt inne i en lek.

Detta verkar inte få något gehör hos personalen, utan de fortsätter med att redogöra för sin ”pedagogik”. Barnet hade tydligen bett om att få gå på toaletten men personalen hade hävdat att bägge toaletterna var upptagna eftersom de tyckte att barnet använde detta som strategi för att slippa städa undan?!?!!! Barnet var jättenödigt och hade därför gått undan och löst problemet själv, och då hade det även kommit på kläderna. Till saken hör att barnet hade kissat på insuget till fläkten, så nu luktade det urin på hela ”dagis”. WAY TO GO BARNET!!!!! *Cilla hoppar och skuttar*

Det kan gott surkärringarna ha för sin totalt OPEDAGOGISKA ”pedagogik”!!! Man blir ju mörkrädd! Hur svårt ska det vara att spara en liten hög leksaker och säga att barnet får städa upp dem efter det att han eller hon varit på toaletten om nu DET ska vara så jäkla noga??? Att neka ett barn ett toalettbesök är ju så kränkande och så fel att ordet 1800 tals pedagogik låter som rena rama himmelriket i jämförelse! Barnkonventionen, är det över huvud taget någon som jobbar med barn som vet att den existerar. Man börjar ju undra…

Att detta får pågå är ju helt makalöst, och nu ska jag slå på min egen lokalisering i världen: ”by mentalitet” *BLÄ* Detta skulle aldrig få hända i en större stad, för där är man inte granne eller vän med personalen eller vän till en vän med personalen eller vän till någon som är släkt med personalen (så ser det nämligen ut här) och inte heller ”slår” man på övriga föräldrars menlöshet i att säga ifrån när man själv gör det. I en liten by blir detta sååååååå mycket känsligare!

Jag tackar bara min lyckliga lilla stjärna att jag plockat min lille filosof därifrån sedan länge (han gick bara 6 veckor, varav 3 var inskolning) och att vi nu hittat ett mycket bättre alternativ. Vi kan bara hoppas för barnens skull att det finns fler starka föräldrar med lite skinn på näsan som törs stå upp mot mot denna väl inarbetade idiotpedagogik och säga ifrån, även om de får lite sura blickar från fega byinnevånare framöver...

Så Jennie, nu kan jag svara på din fråga: NEJ, det har (tyvärr) INTE blivit bättre!

Dagens låt: Orups, Jag blir hellre jagad av vargar (än sätter mitt barn på dagis hos er…) http://www.youtube.com/watch?v=KUd-EWJ3Vrc

6 kommentarer:

Cathrine sa...

Läste gårdagens inlägg och förfasades, dagens inlägg gör det inte bättre. Hur i hela friden kan det få vara så här på ett dagis? Finns det inga andra föräldrar som reagerar? Håller med Jennie, skäms personal och skäms föräldrar också för den delen som inte ger sina barn en röst!

PappaKJ sa...

Det är väl så att det är fel i "bägge ändarna.Min åldersgrupp såg "Uppdrag granskning" om åldringsvården och det såg lika dåligt ut dit vi så småningom är påväg,så både ingång o utgång i livet kan bli fel om man hamnar på fel ställe.
Kramar till Er alla

Cilla sa...

Cathrine... jag tror tyvärr att många föräldrar är ovetandes om det som händer, man lämnar och hämtar i god tro, mer koll än så har man inte. Sen är det ju också det där med att man inte vill stöta sig... Självklart är man rädd om sin dagisplats, för oss tog det ju nästan ett år att hitta en ny och om bägge föräldrarna jobbar så har man ju inte den möjligheten. Men möjlighet att säga ifrån och att ringa rektorn och att ALDRIG godta en sån här behandling, det har man alltid och dessutom har man alla lagar i världen på sin sida! Håller till 100% med om att man som förälder är skyldig att ge sitt barn en röst!
Vänliga hälsningar Cilla

Cilla sa...

Pappa lilla... DU kommer ALDRIG hamna på fel ställe, det kommer INGEN av mina föräldrar göra (inte Inger heller för den delen) det ska jag se till!!! Jocke må vara totalt ohändig, men han är duktig att hyra in personal och få bra dealer och vi har stor tomt, så rejält ombonade, lagom stora Friggebodar kan lätt anordnas och Cillas careteam sköter resten om det skulle komma till det :) Men jag förväntar mig att ni alla ska vara som farfar och mormor, pigga, krya och vitala in i det sista, så ni kan få ut det mesta av livet! Om inte så finns vi här och vi kommer att se till att ni får det bästa tänkbara på ålderns höst!
Kramar Cilla

Mamma Ann sa...

Så trevligt allt låter vi kommer att bli en storfamilj på ålderns höst och jag hoppas att vi kommer att vara lika klara i huvudet som farfar och mormor. Kram till er alla

Cilla sa...

Mamma... något speciellt önskemål om färg på Friggeboden?! *ler*