Dagens låt:

onsdag 27 maj 2009

Yrsel, glassbil och stolpfötter


Har drabbats av yrsel. Hela världen känns som om det är sjögång, något som dessutom är det värsta jag vet! Värst är det när jag reser mig eller sätter mig ner. Men det kommer inte direkt, utan det är x antal sekunders fördröjning, Lägger jag mig ner så blir det värre än värst, ”The perfect storm” är ingenting mot detta… Fruktansvärt handikappande men mest dödligt irriterande!!!
Nog om det.

Glassbilen gör sitt stopp hos oss varannan tisdag och så även igår. Himla smart idé det där, med en signal som barnen omöjligt kan undvika på en mils avstånd, så glöm det där med att låtsas som att den inte finns…

Utanför vårt hus stannar den till runt 18.30 på kvällen och numer har vi gett upp och använder nu bileländet i eget vinnande syfte, nämligen som muta inför sänggåendet. En glass var och sen är det borsta tänder och natti natti. Funkar fiiiint siddú!

Men helt plötsligt dyker den mycket efterlängtade lilla blå lastbilen inte upp som förväntat. Barnen väntar och väntar. Mamman väntar och väntar, men icke!

Att försöka säga att den nog inte kommer är inget alternativ, det kan jag lova, då är det bättre att låta barnen tröttna ur själva hur sent det än må bli. Timmarna går, mamman börjar bli om möjligt ännu mer gråhårig, men så plötsligt kl. 20.30 dyker den upp. HALLELUJAH!!!

Grann tomtemannen med barn kommer springandes ner över vår tomt och jag inser att det finns fler som väntat läääääääänge. Det är baksidan på våra tomter som möts och i och med att vi bägge är hundägare så har vi bägge staket. Vi har däremot varit smarta nog att bygga (ja, DET gjorde SJÄLVKLART grann tomte mannen)en grind där för att underlätta barnlek, tedrickande, whiskey drickande, grillkvällar, bad, hundlek, livsmedelslånande, filmlånande och numer även hemglassbils inköp.

Innan jag går in till mig så frågar granntomte mannen om jag har en stolpsko…

???
Hjärnan går på högvarv; klumpfot vet jag vad det är så stolpsko kanske syftar på en väldigt lång fot. Den enda som har det är ju 2 meters Trötter men då finns det ju ingen rimlighet i att fråga MIG om det. Stryker den tanken. Hmm… Stolpskott! Och NEJ, jag har inte personligen blivit kallad det (åtminstone inte så jag varit medveten om det) men fotbollstermen vet jag vad det är. Ser en målribba framför mig och försöker på något sätt få dit en fot i sammanhanget, men får till slut ge upp.

Misstänker att Granntomte mannen är ganska road av att slänga ur sig dessa helt obegripliga termer på denna sidan häcken och sen se hur våra hjärnor försöker förstå vad han pratar om. Pedagogiskt förklarar han att det är de där metall sakerna som man slår ner i backen och sen fäster staketstolpar i.

Och… vi har faktiskt 2 stycken i förrådet. Tror granntomte mannen har bättre koll på vad vi har hemma i hantverkskategorin än vad vi själva har och han vet dessutom vad prylarna heter. Jag lovar att han kommer bli min livlina i ämnet om jag någon gång skulle få för mig att söka till Postkod miljonären eller nåt :O)

Dagens låt: Dead or alive; You spin me round... http://www.youtube.com/watch?v=zJv5qLsLYoo

2 kommentarer:

Anna-Carin McManus sa...

Hahaha,Glassbilen har man många minnen av.
Vår äldsta hund Tage lärde sig att känna igen ljudet och koppla det till glass.Varenda gång fick han följa med tjejerna till bilen och varje gång fick han en egen pinnglass av mannen.Snacka om galen hund när Glassbilen kom...

Du skriver så roligt:)Tycker om att läsa bloggen.
Kul att någon har nytta av min blogg.
Ha det!
A-C

Cilla sa...

Hoppsan, tur att jag inte lärt mina 3 hundar det, för det räcker gott och väl med förvantansfulla (i kvadrat) barn :)
Fast, jag kommer själv ihåg hur det var när jag var liten, så det är ju riktigt mysigt framför allt så här på sommaren (om bilen är i tid...).
På din startsida till bloggen är det en hund, är det din och i så fall är det en Flat?!
Jag har själv haft 3 Flattar i mitt liv, helt underbara hundar, men min man tycker att de är "lite för mycket" så jag fick kompromissa till mig en jakt Golden istället. Han är helt underbar han också, men en Flat är och förblir en Flat... *suckar längtande*