Dagens låt:

söndag 17 maj 2009

Zzzzzzzzz

Fick detta sms kl 6.36 i morse: ”Om jag skulle ha en blogg så skulle det stå ZZZZZZ och dagens låt skulle bli Sova, sova, säng, säng :-)”

Det var Tomtann som var på väg hem från nattvaket. Glädjande att fler än jag är vakna vid den tiden och dessutom delar samma tanke…

Men det finns fler ställen i Sverige där allt tycks vara sovande, nämligen sjukvården! Lillprins har ett Hematom, dvs en ytlig blodansamling under huden, som man tror är ett blodkärl som på något sätt får en förträngning vid ansträngning och då blir som en liten ballong full med blod, typ nån cm stor. Vi sökte självklart för denna till vårdcentralen för ca 2 månader sedan och läkaren där visste inte riktigt vad det var men trodde på ett ”hematom” som hon däremot aldrig hade hört talas om att barn kunde ha. Hon skulle forska vidare och höra av sig.

Vi hörde nada och efter 1,5 månad hörde VI av oss och vi fick då reda på att hon skickat ärendet vidare eftersom hon absolut bedömde att det behövde kollas upp. Vi är ju lite oroliga för att det ska spricka… Bor ju inte nästgårds med en akutmottagning direkt…

I fredags fick vi bekräftelse på att remissen kommit fram till Kirurgmottagningen på närmsta stora sjukhus. *Phu* skönt tänkte jag, nu händer det något. Det stod att det var 14 dagars väntetid och det kändes ju i vart fall ”rätt okej” med tanke på att det redan gått så lång tid.
Men, när jag tittar närmare så står det 14 MÅNADER!!! Det är 14 MÅNADERS väntetid för att få ett läkarbesök på kirurgmottagningen, så lillprins kommer att få sitt hematom undersökt i augusti 2010!!! Då är han 3, 5 år, 1,5 år sedan vi upptäckte det. Låter det rimligt eller??????

Vad har hänt med svensk sjukvård, har hela svenska befolkningen kirurgiska besvär eller sover de bara på den avdelningen?! Visserligen har man ”sjukvårdsgarantin” som säger att man har rätt till en tid inom 3 månader, men då får man söka sig till ett annat landsting i Sverige och inte till det man egentligen tillhör. Andra landsting måste se till att ha tider lediga för utomläns patienter inom vårdgarantin och det måste vårt landsting också. Men hur sjukt är inte det då??? Att folk från andra landsting har FÖRTUR till mitt?! En person från Boden har rätt till en tid inom 3 månader på ”mitt” sjukhus, men jag som tillhör det måste vänta 14 månader… Vem F-N har kommit på denna brillianta (läs IDIOT) idé??? Borde inte sjukvård finnas tillgänglig så NÄRA som möjligt och inte ska väl en 2 åring behöva vänta mer än ett år på en läkarundersökning?!

Mänskligheten och idiotbyråkratin i Sverige är och förblir fascinerande…

Jag får väl trösta mig med de små sakerna i livet, som att Lillprins började morgonen med att stänga in sig själv i den bajsätande blivande ledarhundens nattbur… Alltid något och lugnt och skönt var det ju en liten stund i vart fall! :)

Dagens låt: på begäran Säng, säng, säng med Galenskaparna och After shave http://www.youtube.com/watch?v=TElE6-clmVs

2 kommentarer:

Pigga Tomtann sa...

ÅÅÅÅÅÅ vad jag skrattat av att höra säng säng. Jag blev nu pigg pigg pigg pigg piggg osv Fast jag bara fått 2 ej hela timmars sömn.

Cilla sa...

Åh, är det bara det som behövs så ska jag nog ha den som kronisk "dagens låt", om inte annat så för min egen del :)