Dagens låt:

lördag 23 maj 2009

Jag ska måla hela världen lilla mamma...

Igår intog jag och delar av familjen ett nytt territorium, nämligen en måleri butik!

Själv kände jag mig ganska lugn och påläst, då jag snurrat runt på nätet och läst på om färger och färg åtgång mm, mm. Det är huset som ska få sig en rejäl upplyftning och helt få byta färg! Sonen som läser till målare ska få äran att ha arbetet som sommarjobb, vilket han är glad och tacksam över med tanke på de självklara flextiderna.

En manlig expedit i typ 40-50 års åldern (en garanterat utbildad målare)kommer fram och erbjuder hjälp. Jag står där och känner mig kolugn över all info jag införskaffat och kvadraten som ska målas har jag stenkoll på så jag säger som det är att vi ska köpa färg till huset.

Mannen frågar om vad för sorts hus det är och det har jag också stenkoll på och förklarar vilket sorts hus och att det ska upp ny panel på södergaveln, staket som ska målas osv.

Följdfrågan blir då vilken färg vi nu har på huset och jag svarar glatt : Rött!

Jaa.. men vilken SORTS färg säger expediten…

…???....

Jag har inte en susning! DEN (extremt VIKTIGA lilla) biten hade jag givetvis missat helt!

Expediten försöker vara pedagogisk och hjälpsam genom att ställa följande frågor: Dammar den av sig?

Que?

Ja, blir du röd på kläderna om du går emot den? Svar Nej! Då var det inte Falu Rödfärg i vart fall.

Nästa fråga: Blir den kladdig om du har Rödsprit på den?

Que, que???!!! Varför skulle jag ha provat rödsprita husväggen?!

Detta blir nu ett alternativ, att åka hem och dutta rödsprit på husväggen för att se om det blir kladdigt.

Men då får jag en liten snilleblixt och ringer räddaren i nöden: Grann tomte mannen. Han har precis likadant hus som vi och målade sitt förra året. Självklart kan HAN svaret på frågan ”Olje akryl akrylat färg eller nåt sånt. För expediten är det i vart fall fullständigt förståeligt och efter en liten stund har vi hittat rätt kulör och han har fixat flera stora hinkar med den ny "brutna” (låter proffsigt eller hur?!) färgen samt all annan färg som behövs.
Sonen har plockat på sig målarverktyg som jag inte ens visste existerade och penslar för HUTLÖSA summor som han och expediten pratat grekiska om en lång stund. Lillprins har haft övervakning av Kloker och har inte lyckats riva butiken så xx antal kilo tyngre, men för en av deltagarna med mycket lättare bankkort, lämnar vi butiken.

Sonen tittar ner i påsen av verktyg och penslar och ler förnöjt och konstaterar att detta är en riktig skatt och jag konstaterar i min tur, medans jag startar bilen, att han har absolut valt helt rätt gymnasielinje! Hoppas nu bara att det visar sig på huset också…

Själv har jag en dröm om att tillbringa sommaren i solstolen i samma pose som Trixie (fast förutsättningen för det är ju att Mary Poppins verkligen dimper ner med sitt paraply och tar över lillprins vakten... och hur troligt är det... You can but dream... *suck*:

Dagens låt: Anita Hegerland; Jag ska måla hela världen lilla mamma :) http://www.youtube.com/watch?v=1rS70d5RLpM

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken trevlig blogg, jag kan så litet om bloggar.Skriver mest, men ni har så fina sidor, hur har du gjort din?

Vänliga Hälsningar
Anna-Carin McManus
www.mcmanus.nu/blogg/

Cilla sa...

Har svarat A-C på hennes blogg, som numer ligger länkad på min sida. Klart läsvärd blogg!