Dagens låt:

tisdag 24 november 2009

Barn, barn, dessa underbara barn :)

Jag är ju en sjungande mamma. Jag sjunger jämt och mycket sjunger jag med barnen, oftast vid sänggåendet. Därav har de en bred repertoar när det kommer till sånger. Redan första veckan fick de tillexempel dagis att införa "Diggilo Diggiley" som en av standardsångerna på dagis. Just det låt valet har väl mer med Singstar än med mig att göra iofs... Lillprins är helt suverän på att kunna både melodi och text och lär sig en sång på nolltid.

Detta fick jag erfara kl 04 i morse när han drämde i med ”En sockerbagare” som de nu håller på att träna in på dagis inför Lucia… Han kunde den klockrent!
Dagens seminarium hade ett väldigt ovanligt men mycket roande inslag. Man talar ju liksom i tur och ordning och vår handledare fördelar ordet enligt en speciell ordning. Man får då var och en redovisa de uppgifter vi haft till dagens sejour. I dessa influensatider är det ju många som har sjuka barn hemma och detta var ett av dagens inslag. Ewa hade precis börjat sin redovisning när man hör lite svagt i bakgrunden: - Färdig!

Ewa fortsätter prata och man hör då lite högre: - Färdig!! I bakgrunden och Ewa skrattar till lite i sin redovisning.

En liten stund senare hör man ett rungande:- FÄÄÄÄÄÄÄÄÄRDIG!!!!! Och jag tror att alla började skratta och Ewa ursäktade sig och bad att få återkomma strax.

Själv hade jag en lite speciell hemfärd från skola och dagis idag. På väg hem skulle jag nämligen också plocka upp Mr. Poop som varit på höftledsröntgen. Väl på plats på dagis insåg jag att jag hade vagnen i skuffen och således skulle bli tvungen att ha Mr Poop fram i bilen istället. Men på väg till upplockningsplatsen ser jag Trötter som står och hänger vid en busshållplats och självklart lär ju han också få åka med. Därav reviderades planen till att Mr Poop fick sitta inne i bilen, men bak bland barnen. Nu har vi ju en stor Chrysler Grand Voyager, så det finns plats…

Jenny som äger Mr Poop har legat däckad i svininfluensan i 3 dagar, men var nu med och lämnade över hunden. De hade ju haft honom inne på eftermiddagen också. Hmm… full med bakterier tänkte jag då genast…

Instruerade barnen om att de behöver ju inte krama på hunden mer än nödvändigt då han säkert var full av ”blakterier” som sessan säger. Givetvis blev detta till världens roligaste lek i barnens ögon där den stackars Mr. Poop var mer eller mindre pestsmittad och allt som han rörde vid blev förlamat. ” Han slog med svansen på min stövel, nu är jag bakterad där” tjoade Filosofen för full hals och så fortsatte det hela vägen hem. Och ju mer barnen skrek och skrattade ju vildare och mer uppspelt blev Mr Poop, så väl hemma hade vi 3 helförlamade barn att bära in genom dörren. Turligt nog så mirakeltillfrisknade de bara genom att tvätta händerna. Tänk vad lite tvål och vatten kan göra :)
Dagens låt: Povel Ramel; Var är tvålen broder http://www.youtube.com/watch?v=GRcYa_XOMWM

Inga kommentarer: