Dagens låt:

söndag 15 november 2009

Jul- fnul

En riktigt lugn myshelg har det varit med trökväder på utsidan. Jag har faktiskt bara degat HELA helgen och det känns helt okej. Har en del som ska vara gjort tills på tisdag, men det hinns med.

Julen är snart här och jag är väldigt varierad när det kommer till min inställning till jul. Förra året var jag otroligt PÅ och julade till hela huset inför storhelgen, men i år har jag bestämt mig för att vara minimalistisk (detta berör bara pynt och annat, absolut INTE julklappar!). Det bli altan slingan (givetvis INTE färgad) och någon stjärna och några stakar. Den klassiska adventsstaken på bordet med levande ljus och självklart granen dagen innan julafton, men sen får det vara bra.

Förra året band jag kransar och hjärtan av granris och pyntade hejvilt överallt, men som sagt i år blir det minimalistiskt och för barnen så är ju granen det viktigaste! Ja, och julklapparna förstås :)

Det där med julklappar är också beroende på min tillfälliga inställning till julen. Förra året var jag klar låååångt i förväg och allt var genomtänkt och planerat. I år har jag några få idéer men sen har jag inte en susning och börjat, det har jag absolut inte än. Tonåringarna är ju svårast, de vill ju alltid bara ha pengar… Och visst, det ville jag också när jag var i deras ålder, för jag visste ju bättre än mamma vad som skulle köpas. Självklart är det inte så i detta fall, GIVETVIS vet jag bättre än tonåringarna... :) Kanske får man leka cool och ge med sig helt enkelt?! Fast oavsett summa så tycker de ju alltid att man är minimalistisk där också :)
De tre små är svåra i bemärkelsen att begränsa sig. De vill ju ha allt och det finns ju så himla mycket kul att köpa, framför allt till sessan, alla dessa saker som inte fanns när jag var liten och som jag hade kunnat DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ för att få. Mamma goes wild i leksaksbutiken brukar det bli :) Lite bakande är ju ett MÅSTE inför jul och även detta varierar beroende på inställning. Jag har faktiskt, hör och häpna, KÖPT alla lussekatter från ett bageri vissa år när jag bara känt tvi och blä inför detta måste. Men i år tror jag faktiskt att jag är lite PÅ när det kommer till bakningen. Sessan pratade faktiskt bara häromdagen om ”mamma kommer du ihåg när vi har sån där mysfrukost framför tv:n med varm choklad, lussebullar och pepparkakor och vi tittar på de där som sjunger på tv;n?” Lucia… ja, det fick mig faktiskt lite sugen på det där med att baka, men vi får väl se vad tid och ork räcker till. Mamsen kommer i vart fall med x antal kartonger med Rullrån, min personliga julfavorit! Idag har hon varit här och gräddat pannkakor till detta lilla regemente *tacksamt* Ja, vi får se hur det blir, men pyntningen blir garanterat minimalistisk i år!!!

Dagens låt: Bara för att komma in i stämningen lite och alltid retar det ju någon att man "nallar" på julen :) Feliz navidad http://www.youtube.com/watch?v=ihW56Xa3XGQ

Inga kommentarer: