Dagens låt:

onsdag 11 november 2009

Halka och läsning

Morgonen överraskade med snö, kyla och blixthalka. Inte speciellt roligt då det var jag som skulle få iväg alla till skola och dagis idag, men det gick bra. Min första lämning på dagis gick TOPPEN, inga problem där inte, bara glada småpojkar, puss och kram och vink i fönstret. Mönsteravlämning *stolt över mig själv och mina pojkar*.

Passade på att handla i den lilla staden innan jag åkte hem och lyxade även till det med en sån där ”bestäm själv – plocka ihop – över disk sallad” till lunch. Skaldjur… *mumma* Vardagslyx är underskattat!!!

Har tittat på en mycket givande föreläsning om autism på förmiddagen och ska nu läsa klart min bok i samma ämne. Det är så otroligt mycket som man inte vet om alla dessa diagnoser och jag kan inte förstå varför man inte bara utbildar SAMTLIGA barn i skolan om detta. Så mycket fördomar skulle ju försvinna då och inkluderingen skulle bli så mycket bättre och lättare för personer med olika diagnoser och handikapp. Okunskap leder till så mycket tok och utbildning är en relativt enkel väg att gå.

Idag blev det som ni märker ingen mamma – barn mys dag, men detta är för att de ändrat vårt schema denna vecka eftersom vår seminariehandledare skulle bort. Vi tar igen det med en mamma/ pappa barn mysdag på fredag istället.

Sessan har fått byta läsebok till den ”svåra”. Så himla kul för henne, hon kunde faktiskt inte läsa när de började skolan i höstas, men hon kunde alfabetet. Sen på bara några veckor knäckte hon koden och har redan nu fått upp läsförmågan så pass mycket att hon kan läsa enklare kapitelböcker. Inte illa, eller hur?! Det är ju så skönt när ens barn har lätt för sig i skolan. Butter han har fått kämpa hela vägen och haft jobbigt med läs och skriv. Inte så att han haft Dyslexi eller så, bara kämpigt. Men han har gjort det JÄTTEBRA och ligger idag på gymnasiet på VG- i både engelska och svenska, en prestation att vara stolt över!

Dagens låt: Bara liksom kände för denna idag: http://www.youtube.com/watch?v=jWTA2dbCCTE

Inga kommentarer: