Dagens låt:

onsdag 10 mars 2010

Effektivitet i kvadrat!

Det har dagen bestått av. Fick iväg alla barn till skola och dagis och for sedan direkt till den stora stagen och fixade discoinköpen. Direkt hem och pluggade några timmar och sorterade godis i 30 ”discokalas påsar”. Ner och hämtade barn, hem och lagade mat. Shit vad ”feffektiv” (som Filosofen brukar säga) man kan vara då *klappar mig själv på axeln*
Har inte hunnit odla fräknar idag, trots att vädret var som klippt och skuret för det. Är ganska försiktig med solen nu för tiden (ålderns klokhet) då jag är rödlätt och dessutom bränner mig lätt, även om jag kan få en härligt brun solbränna, men det brukar ta tid. Men lite fräkodling i vårsolen brukar aldrig ge någon bränna, bara gulliga små fräknar och man kan ju bara inte låta bli att verkligen suga in solen i varje liten por efter den långa mörka vintern :)

Noterade en del personal som arbetade med barn idag när jag var ute och for och frågan jag måste ställa mig är; Var är alla pedagoger???!!! Det jag såg var trötta, stressade, fräsiga vuxna som bara ”uthärdade” sin tillvaro. Men HALLÅ! Ni arbetar med det underbaraste, mest spontana, nyfikna, inspirationsfullaste, roligaste och vackraste vi har: våra barn! Om ni inte trivs med det så snälla, välj för guds skull något annat yrke! Våra barn förtjänar bättre, 100 gånger om och mer därtill. Varför är det så få inom skola och barnomsorg som faktiskt LEKER med barnen? En övervägande mängd vuxna inom denna yrkeskategori står ju bara och tittar på. Istället för att säga till ett barn som fryser och vill gå in att ”Nej, nu ska vi vara ute och så är det bara”, så kan man väl säga ”Vi ska vara ute en liten stund till men vet du vad, jag tror minsann att jag håller på och förvandlas till en rosa krokodil och jag är nog lite sugen på att krama en sån här go liten kille” och börja busa och springa runt med barnet så det gör något och blir varm och har roligt istället för att bara stå där och frysa. FANTASI borde väl vara ett kriterium för att få inneha dessa tjänster?! Tydligen inte…

Jag och sonen satt och tittade på min stora favvo på tv; Per Morberg. Fullkomligen älskar hans matlagning och han är så sjukt skön! Nu sist när jag tittade gjorde han Oxrulader och både jag och sonen satt och slickade oss i mungipan. Så… imorgon smäller det; Oxrulader serverad till middag och mannen är dessutom hemma och får njuta av delikatesserna. Inte helt fel, en ”first” för min del och jag hoppas att det smakar lika gott som det såg ut :)
Dagens låt: The Commitments; Mustang Sally http://www.youtube.com/watch?v=lQKmrQfxRHQ

Inga kommentarer: