Dagens låt:

söndag 28 mars 2010

Köks häxan

I detta hus finns lika många åsikter som personer. Sunt och påvisar att man lyckats som förälder kan jag å ena sidan tycka, men å andra sidan bitvis SKITDRYGT! Som igår när det var Earth hour. Jag släcker snällt ner över allt och tänker att det är väl klart att man ska hedra den gamla hederliga jorden. JO, det var släckt helt och fullt… på nedervåningen. Trötter och Butter bidrog med att i vart fall dra ner sina svarta rullgardiner, så att det utifrån såg ut som att de deltog, trots att tv:n var på i ena rummet och datorn i det andra (jodå, Butter är fortfarande datalös och det går hur bra som helst). Kloker sket i vilket och hade tänt för glatta livet. Ja, vad ska man säga?!

Samma sak händer när det kommer till mat. Det är inte "tjoho tjohopp" att vara kock i detta hus. Det spelar liksom ingen roll vilken mat man lagar så är det alltid någon som säger ”Neeeeej, inte det här” eller i Klokers fall ”Hmm… vad innehåller det där” = Gud så äckligt det där vill inte jag äta och om jag måste tänker jag peta ut bara en enda ingrediens som jag kan stoppa i munnen. Ja, Kloker är ju inte uppväxt i samma matkultur som denna familj och allt som inte är enkelt stekt korv eller köttbullar är synnerligen misstänkt. I början kunde hon kasta hela tallrikar med mat, numer är det att peta bort mer än hälften av ingredienserna i vissa rätter. En wok är rena rama skräcken i hennes värld för att inte tala om en fiskrätt… Kan tillägga att just korv är grabbarnas skräck, de tycker att det är supertråkig mat och det gör jag också, men det serveras ändå med jämna mellanrum för de små barnen och Klokers skull.
Det tråkiga är att tonåringarnas o igenomtänkta agerande smittar självklart av sig på de två minsta så nu har framför allt Filosofen blivit hyperkritisk och börjat peta i allt. Detta ledde till att jag faktiskt tröttnade ur häromdagen och skapade regeln; om man tänker peta bort mer än en ingrediens i maten så får man skita i att äta den och koka nudlar istället!
Hoppsan så åt Kloker wok för första gången där hon bara petade bort champinjonerna och hon såg inte ens ut att lida och Butter tuggade i sig den röda paprikan som om han aldrig ätit annat. Ibland måste man pusha lite för att få de över tröskeln. I mångt och mycket är det hela invanda mönster och en barnslig ovilja att prova något nytt.

Butter och Trötter erkänner i vart fall att de aldrig skulle bete sig så om de var bjudna på mat när de var borta, vilket är skönt att höra och jag tror att de två i vart fall förstod vart jag ville komma med min nya regel och berömmer numer maten högt och ljudligt :) Och Kloker, ja hon har ju utvecklats en hel del sen hon flyttade hit, men hon har ännu en lång väg att gå både vad det gäller att våga prova ny mat och att inte se ut som om hon sålt smöret och tappat pengarna så fort det inte står korv eller köttbullar på bordet.

Ja, livet är inte lätt alla gånger, men det är i vart fall bra att ha ett hem där man kan stötas och blötas i trygghet innan man ska ut i den stora världen.

Dagens låt: Muppet show; The Swedish chef http://www.youtube.com/watch?v=mbs64GvGgPU

Inga kommentarer: