Dagens låt:

måndag 8 mars 2010

Fjomsiga "dagar" och äkta livskvalité!

Idag är det internationella kvinnodagen, vet inte riktigt varför den ska uppmärksammas i dagens läge egentligen. Kvinnor idag har väl en framstående position, åtminstone enligt mig. Visst vi kan väl ta en trip längs memory lane och se våra kvinnliga förfäder som kämpade för detta, visst. Men helt ärligt har vi inte alldeles för många ”dagar” egentligen. Det är ju allt från kanelbullens dag till gamla hederliga juldagen. Räcker det inte med de traditioner som funnits sedan långt tillbaks, jag menar kanelbullens dag?! När kommer Köttbullens dag? Eller Ärtsoppans? En jag ser fram emot är Smörgåsbordets dag :) Fjomsiga komersiella påhitt enligt mig, kanske inte just internationella kvinnodagen, men den känns å andra sidan lite passé… De kvinnor som tycker att denna dag är viktig att hävda har väl inte kommit dithän i sina liv där de känner en likvärdighet, men det har jag!

En högtid som jag däremot tycker att Sverige har missat helt, men som vi brukar fira i detta hus är Thanksgiving. En dag där familjen samlas, äter något riktigt gott och tillbringar en stund med att tänka över allt man har att vara tacksam över. Varför har Sverige missat den? En otroligt viktig dag enligt mig, även om man borde hitta dessa saker varje dag, men det är mysigt att göra det tillsammans, det blir en lite annan dimension då… Den brukar infalla i november *tips*
Såg på morgon tv:n i södags där Thilde intervjuade Richard (Programledaren för postkodmiljonären). Han fyller också 40 i år och han sa en sak som jag tyckte stämde så bra på mig med. Han sa att när man blivit så här gammal så har saker fått sitt rätta värde. Man vet vad som är viktigt och vad som inte är det.

Ja, jag håller med helt och fullt. Idag väljer jag mycket mer vad jag vill lägga min energi på och väljer bort det som inte känns viktigt. På sätt och vis har jag blivit mer ”ego” fast på ett bra sätt, jag hushåller med min egen energi och på så sätt ger jag min själv ett större värde. Något som jag gjort, och som är något av det bästa jag gjort på senare år, är att välja bort personer som äter min energi och som bara har en negativ inverkan på mitt liv. Förr ”stod jag ut” för att det bara skulle vara så, vett och etikett och allt det där. Men man måste inte det! Nej, bort med alla personer ur era liv som inte får er att må bra, såna som medvetet vill förstöra eller få er att må dåligt eller som bara utnyttjar er för egen vinning. Såna personer finns överallt, men du måste inte ha dem i ditt liv.

Det finns en viktig skillnad mellan en vän och en bekant och det är viktigt att man verkligen GÖR den skillnaden, för sin egen skull!

Min familj är och förblir viktigast, de slåss jag för alla dagar i veckan! Men det finns även personer i den förlängda familjen som jag medvetet valt bort på grund av ovanstående kriterier, så dessa energitjuvar kan även finnas i din släkt.  Gör upp med dem och lyssnar de inte så strunta i klyschan att ”blod är tjockare än vatten”. Vatten är ändå att föredra till en riktigt god Thairätt på Sawadee :)…

En helt fantastiskt underbart klok kvinna sa en gång till mig när jag var i 20/30 års åldern (och hon var 40) att ” Du ska bara samla på riktigt BRA vänner, resten kan du strunta i. Ha hellre 3 fantastiska vänner, som du är villig att offra nästa allt för, än 20 halvdana. DET min vän är LIVSKVALITÈ!”
Förstod inte då, men idag förstår jag helt och fullt :)

Dagens låt: Carole King; You´ve got a friend http://www.youtube.com/watch?v=q7hDnKtc9oM

Inga kommentarer: