Dagens låt:

fredag 26 mars 2010

Snuttefilt

Ibland gör jag saker och reagerar på saker som är riktigt fascinerande. Som igår, då gick jag in på bokhandeln och köpte mig en ny miniräknare, likadan som de på gymnasiet har. OBS! LIKADAN som de på GYMNASIET har, detta är viktigt, eller rättare sagt det viktigaste! Jag känner mig nu nämligen mer säker och trygg inför matte tentan i maj, när jag har ”gymnasiets miniräknare”. Skitlöjligt eller hur, men så är det bara! Kommer dessutom ha med mig ett extra batteri bara om utifall att, lika löjligt det! Men BRA, det känns det och det är ju den känslan man vill åt, även om det innebär fysiska snuttefiltar som egentligen varken gör bu eller bä till slutresultatet. Fast å andra sidan är ju inte huvudräkning min starka sida och miniräknaren gör då så att jag kan lägga tid, ork och energi på andra delar av uppgiften, så en hjälp blir den garanterat trots allt, även om den TYVÄRR inte kan göra problemlösning på egen hand :(

Vi hade manfall på tonåringar igår så mannen och jag fick en alldeles egen tv kväll i soffan, mysigt. Soffgodis:
Känner mig lite ”mättad” på matematiken nu tyvärr. Det är liksom bara same, same but different hela tiden och samma personer som slår sig själva för bröstet seminarie in och seminarie ut. Det hela blir ju extra patetiskt när dessa personer på baslaget (där läraren inte är med) har räknat ut saker på ett sätt och sen på seminariet (där läraren är med) så redovisar de hoppsan en uppgift som någon annan presenterat på baslaget. Sjukt irriterande och jag var med om det nu på morgonen. Jag presenterade min idé för fältstudien och så plötsligt så hade en av dessa personer precis samma idé och uttryckte sig ”Men, du har ju snott MIN idé”. Kan tilläggas att detta var första gången ämnet togs upp och jag var först ut. Blir man någe trött då eller?! Lovar att hon kommer kasta sig på att vara först på seminariet och köra hela MIN presentation. Ja, ja, jag läser denna kurs för MIN skull och huvudsaken är ju att JAG förstår vad JAG gör. För att kopiera andras uppgifter leder knappast till förståelse. Tänkvärt är att dessa VUXNA personer (ja, vi pratar inte 19 åringar här utan dessa två som det gäller är i 40 års åldern) läser till lärare och ska ha hand om barn längre fram. Det är intressant vilka former osäkerhet kan ta...
Hon som är värst hade dessutom en lång utläggning om den idiotiska specialpedagogiken som hon läste nu samtidigt. Ja, jag förstår att just special pedagogik går henne över huvudet ;)
En annan rolig sak är att hon ska bli förskollärare och hyser någon form av inbyggt agg mot lärare och anser att bara förskollärarna har förstånd att förstå att barn är kreativa varelser. Hennes utveckling av min idé var att barnen skulle få göra vad de ville med uppgiften, rita träd och annat. Min idé var mer låst, det är ju en UPPGIFT som ska LÖSAS. Jag menar, i matematiken längre fram kommer det inte att stå på proven : lös denna ekvation eller rita blommor och fjärilar om du hellre vill det...

Dagens låt: Evanescence ; Everybody´s fool http://www.youtube.com/watch?v=M3GytB6kySE

2 kommentarer:

mamma Ann sa...

Finns alltid konstiga typer men man lär sig inget av att plagiera andra. Stå på dig

Cilla sa...

Du känner väl mig, det gör jag alltid ;)