Dagens låt:

fredag 5 mars 2010

Krockar i "regelboken"

Varje familj har sin ”regelbok” fylld med etik och moral byggd av erfarenheter och generationer. Vanligtvis noterar man varandras olikheter och gör ett krasst konstaterande bara om att ”där tänkte vi tydligen inte lika” och lämnar det vid det. Men så ibland ”krockar” dessa ”regelböcker” och då blir man helt plötsligt övermedveten om dessa olikheter.

Detta hände igår då någon annans ”regelbok” helt plötsligt inkluderade en av våra tonåringar. Självklart sa vi som vuxna ifrån till de andra vuxna om att våra barn kan aldrig inkluderas i deras ”regelbok”. Det lär man ju faktiskt fråga om först, dels oss föräldrar men framför allt tonåringen ifråga, inte bara placera den i en (enligt oss) orimlig ansvarssituation hur som helst. Nej, jag var både arg, ledsen och upprörd igår för jag tyckte att det var ett rejält övertramp! De andra vuxna blev givetvis delvis kränkta och kanske både arga och irriterade över att få sin ”regelbok” ifrågasatt, men det var ju faktiskt inte det vi gjorde. Vi talade bara om att VÅRA barn inte får inkluderas i DERAS regelbok, that´s it liksom. Men, jag kan ju tillägga att i vår ”regelbok” skulle detta beteende aldrig få förekomma…
Men så är det, vi tänker alla olika och det gäller att respektera allas olika tänk, även i fråga om att inkludera andras barn i det, då är man ute på hal is… Fast det blir ju lite tråkigt när det blir ”knorr på linjen” but that´s life i suppose… Mina barn är och förblir viktigast av allt och så är det bara! Det är mitt jobb som förälder att skydda dem och se till att de inte hamnar i situationer som de inte klarar av, även om andra vuxnas ”regelböcker” tycker att de ska vara där.

Jag är faktiskt fortfarande fascinerad hur man kan tänka så, tänk om det hade hänt något??? Menar dessa vuxna verkligen då att min tonåring, som inte ens blivit tillfrågad, bara skulle ta det ansvaret då och leva med det?! Nej… nu ska jag sluta innan jag skriver något dumt… Vi tänker VÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT olika och så är det bara!

Om en timme kommer vår vän Mr Anticimex och hälsar på. Min magkänsla är kolugn och solen skiner, så det löser sig :) Bra va?!

Dagens låt: En riktig kanonlåt och just titeln stämmer i vart fall på dagens inlägg :) Jessica Folcker; How will I know who you are http://www.youtube.com/watch?v=2N5D1l2xUB8

2 kommentarer:

Nina sa...

Klart att det löser sig! Håller alla tummar jag har och några till!
KRAM NINA

Cilla sa...

Tack vännen :)