Dagens låt:

måndag 20 april 2009

Gröna fingrar?!

I varje möte med en ny människa kan man lära sig någonting om sig själv!

Okej, har man villa så bukar en trädgård ingå i dealen. Jättekul och bra och praktisk och allt det där. MEN… eländet måste ju skötas också och om man som vi köper en villa (med tillhörande trädgård) som inte är helt ny, så vet man ju faktiskt inte vad som finns i den där trädgården. Om man dessutom flyttade in mitt i vintern, så är det ju knappast troligt att man fått en guide av trädgården av den tidigare ägaren.

Måste erkänna att jag ALDRIG varit något trädgårdswhiz… Blomlådor funkar för mig! I med en färdig planta, vattna och funkar inte det, så är det bara att kasta bort och köpa nytt. Men den taktiken är ju inte lika bra med perenna (jo, jag kan en del trädgårdsord…)växter i rabatten, framför allt inte såna som vuxit till sig under flera år eller så…

Som om detta inte räcker så var den som från första början byggde detta hus och anlade trädgården en riktig trädgårds fantast och hade en genomtänkt idé med allt han gjorde och planerade. Vår granne, en äldre dam, är också en sån där som aldrig har ett enda ogräs i trädgården och allt, verkligen ALLT bara blommar och växer! Detta sätter lite press i mitt lilla huvud och jag vill i vart fall se ut som att jag har ett hum och en smula intresse…

Sagt och gjort, första våren i huset ”kastade” (läs ”släpade”) jag mig ut och gav mig på rabatten som vetter mot den gamla damens hus. Men hur i hela hundan ska man veta vad som är vad när det bara är spetiga små gröna stänglar överallt?! Jag försökte att kritiskt granska varje enskild liten grön pryl som stack upp ur jorden och tog bort alla som såg misstänkta ut. På några ställen hade en slingerväxt börjat ringla sig på jorden och eftersom jag inte är helt puckad, så insåg jag att den måste ju ha något att klättra på. Glad i hågen åker jag iväg och köper fantastiskt fina blompinneprylar (vet inte vad de heter) som jag snurrar slingerväxterna runt och fäster försiktigt med såna där gröna plast/ ståltrådsgrejjemojjer.
Stolt står jag och tittar på den nyrensade, proffsigt (med blompinneprylar och grejjemojjer) anlagda rabatten och känner att jag fått mersmak. Det finns hopp för en sån som mig och skam den som ger sig! Herregud, det är väl ingen konst att vara trädgårdsfreak!!!

När jag vänder mig om står den gamla damen vid staketet och beundrar mitt arbete. Glatt säger jag något om att ”det är så skönt när man väl fått ordning i rabatterna, så att man bara kan slå sig till ro och njuta”. Damen tittar på mig och säger: Visst är det så, men finns det någon anledning till att du bundit upp ogräset?

Jaha… vad svarar man på det?! Det finns ju alternativ typ:

· Jag tror på att låta naturen själv sköta ogräsbortrensning, men om jag binder upp dem så går det ju fortare för solen att bränna bort skiten!

· Jag tränar uppbindning inför rabatt SM, de riktiga plantorna kommer imorgon!

· Rasistkärring! Vad har hänt med människors lika värde = växters lika värde!!!

· Tanken är att om jag binder upp ogräset så är det ju troligare att hundarna väljer att pinka på det än på de lägre växterna.

· Jag är konstnär! Hela rabatten är ju en symbolik av Edens lustgård, där ogräset i sin slingrande form symboliserar ormen. Vi måste alltid vara medvetna om ondskans närhet i våra liv…

Men nehej då, jag står där som ett fån och förklarar lite stammande att jag egentligen inte har en aning om vad jag håller på med.

Detta har nu fört med sig att den lilla damen är vår ”trädgårds guru” som lite försynt påpekar vad som behöver göras typ ”idag är det så härligt att gödsla gräsmattan, så den blir riktigt grön och fin till midsommar” eller ”igår täckte jag över rabatterna med nät så inte rådjuren äter upp tulpanlökarna” eller ”för 6 år sen band jag upp min Forsythia så att den växte rakare, då har den också förgrenat sig bättre” (snabbt in på datorn för att slå upp vilken av dessa djäkla växter som är en Forstyt nånting)

Summan av det hela är att vår trädgård ser helt okej ut, men nån trädgårdsfreak, DET är jag INTE!!!

Dagens bild: Fågel dj…larna lyser INTE med sin frånvaro, de njuter!!!

2 kommentarer:

ANN sa...

Med hundar och katter som springer på tomten är det inte lätt att hålla rabatterna fina.Du har en underbar altan med massor av blommor , du får be granntanten komma in och titta.

Bella Lundberg sa...

Grinchen och Kermit har också gröna fingrar men de är inte så intelligenta jämmt. Din blogg är jättkul att läsa och den är intelligent så det kanske är därför du inte har göna fingrar.