Dagens låt:

tisdag 14 april 2009

Fiffinurligt :o)

Min dotter kom just på en alldeles lysande lek, som gjorde att jag helt kom av mig i tv tittandet. Har bara ett heligt program på tv och det är Desperate housewives på tisdagar, men jag blev så betagen av lilltjejen att jag bara släppte tv:n.

Leken gick ut på att hon satt med lillebrors ”Form bok”, en bok som innehåller olika former, kvadrat, cirkel osv, och sen illustrerar olika saker som har den formen. Under varje sak står ordet skrivet. Till saken hör att hon kan alla bokstäver, men bara i versaler, de små bokstäverna är hon inte helt säker på än och i boken stod alla ord med små bokstäver. Jag skulle gissa vad bilden föreställde genom att hon bokstaverade ordet. Men för att göra det hela lite svårare så skulle hon plocka bort vissa bokstäver.

Så här kunde det då låta: Okej det börjar på k sen hoppar jag två bokstäver och sen är det ett t och sen… ehh… ehh.. jag vet inte vad den bokstaven är, men sen är det ett… jag vet inte vad den bokstaven är heller men det slutar på s!
???
Vill du ha en ledtråd?
Ja tack!
Jeppe har såna men lillebror lekte med dem och då fanns inte alla kvar och det här är ett sånt (slår ut med armarna)!
???
Vill du ha en till?
Ja tack!
De är många och man kan spela med dem och om man blåser på det så rasar det!
Korthus?
Jaaaa!

Att se dottern fantisera och illustrera dessa ord, samt denna bokstavering med överhoppade samt utelämnade bokstäver gjorde detta otroligt roligt och givande. Testa denna: Det börjar på R men sen hoppar jag 2 bokstäver och det slutar på b eller d.

Vill ni ha en ledtråd?

Här kommer hennes lysande ledtråd till detta: Om man går in i en grotta med en ficklampa eller lykta eller nåt och så har man en sån där yxa fast mindre och så börjar man hacka i väggen, då kan man hitta en sån här!

Diamant tänker ni, men det är nu formen hon är ute efter, alltså: romb.

En annan favorit var: det börjar på…nä då blir det för lätt men det är la i mitten och sen vet jag inte vilka bokstäver det är i slutet.

Ledtråd: vi hade en sån här i skolan när vi räddade naturen, eller tja kanske inte räddade kanske men liksom och då gick rektorn upp ett trappsteg och sen ett till och sen var den där!
Svaret blev till slut: Flagga (de fick en flagga för att de var miljötänkande)

Finns bara en sak att säga: BARN ÄR UNDERBARA!!!!

Inga kommentarer: