Dagens låt:

torsdag 9 april 2009

Samvetets ädla konst...

En av de två manliga tonåringarna här hemma som går under kategorin ”egen” har något som kallas samvete. Detta yttrar sig på så sätt att han blir lite som en ballong, som OM han inte berättar vad än det må vara för sin mamma, så kommer han troligen att spricka. Visserligen väntar han allt som oftast tills ballongen är precis på sprickningsgränsen, men den har ännu aldrig hunnit spricka.

Hans samvete rör sig ofta om saker som han vet att jag inte tycker om eller saker som han skulle kunna ana att jag inte skulle uppskatta. Samvetet i honom jobbar på så sätt att allt känns genast SÅÅÅÅ mycket bättre om bara mamma vet om det. Klok gosse! *sträcker stolt på mig*

Första minnet jag har av detta samvete var när han var i 9 års åldern och på kvällen inte kunde somna och till slut bara blev tvungen att berätta vad som gnagde i honom. Jo, han och en kompis hade snattat godis på den närliggande ICA butiken och nu mådde han så superdåligt över detta. Jag förklarade att självklart var detta oacceptabelt och imorgon skulle vi tillsammans gå till affären och berätta för ägaren, be om ursäkt samt betala för det snattade godiset. Men, han fick också MÄNGDER av beröm för att han berättade det för mig och jag vill gärna tro att det är det som gör att den där samvetes grejen fortfarande fungerar…

Dagen efter står han snyftandes och berättar för ICA butikens ägare om den lilla stöldturnén och ägaren kramar om honom och säger att det var ju jättedumt, men vad duktig han är som kommer hit och berättar och betalar för sig. Efter det var den lilla gossen stolt som en tupp och blev något av en liten favorit för personalen på ICA butiken. Och snattat har han mig veterligen aldrig gjort igen.

Men, så kommer vi då till mitten av tonåren och de saker som man då kan ha dåligt samvete över…

Den lilla gossen är nu inte så liten längre utan längre än sin mor och talar med mörk basröst. Under det gångna dygnet har han sovit över hos en kompis inne i stan. Hem kommer den numer välväxta gossen och är påtagligt trött. Mamman frågar givetvis vad de har gjort eftersom han är så trött. Gossen svarar lite luddigt om filmtittande och dylikt.

Senare framåt nattkröken när mamman så där lagom slumrat in bredvid sin man knackar det lite tyst på sovrumsdörren. Dörren öppnas och en basröst viskar: Mamma, kan du komma, jag måste berätta något för dig…

Mamman tar sig upp och ut i vardagsrummet. Där sitter gossen och tittar ner i golvet och börjar det kommande talet med : Lova att inte bli arg nu… Dessa ord får mamman att bli VÄLDIGT klarvaken!

Talet fortsätter med: Jag ljög lite om igår…jag var inte hos kompisen x utan hos kompisen y, för kompisen x var på urdåligt humör så jag och y åkte hem till honom istället. Jaha, säger mamman vad gjorde ni då? Tittade på film hela natten, men jag ville bara vara ärlig. Okej säger mamman, kramar om sonen och går och lägger sig.

Mamman har precis hunnit slumra till bredvid sin man när det hörs en diskret knackning på dörren och en viskande basröst som säger: Mamma, kan du komma, jag måste berätta en till sak… mamman bökar sig ur sängen och hamnar ånyo i vardagsrummet.

Okej, säger gossen, vi var inte hos y hela natten, vi var på fest först… Jaha svarar mamman och förhör sig om var och när och andra detaljer. När detta är utrett ger hon gossen en kram och går och lägger sig.

Mamman hinner inte slumra till innan det hörs en diskret knackning på dörren och mamman säger: ja, ja jag kommer!

Okej, säger gossen, jag smakade alkohol på festen, bara lite öl, inget mer… Vill bara vara ärlig… mamman kramar om sin son och talar om att det är jättebra att han berättar och frågar också om detta är allt. Jadå, svarar gossen glatt och mamman går till sängs igen.

Efter en stund hörs samma gamla knackning igen och mamman tar sig ut i vardagsrummet. Jo, säger gossen… jag smakade lite whiskey också som y hade med sig. Mamman går nu grundligt igenom vad som hänt och om gossen blivit påverkad och allt annat som tänkas kan om alkoholens faror och dylikt. Gossen är glad över att mamma tar det så lugnt och inte blir det minsta arg och känner att han har förtroende för sin mamma. Nu är verkligen allt utrett och mamman och gossen kan lugnt gå till sängs. Mamman kryper ner bredvid sin man och förklarar kvällens incidenter och småler lite över sin ärliga son som så oskyldigt provsmakat sin första alkohol.

Mamman och mannen har precis börjat slumra in när en knackning hörs på dörren. Gossen stoppar in huvudet och säger: Jo, jag glömde säga att jag är skyldig y 150 kr för whiskeyn!


Inga kommentarer: