Dagens låt:

torsdag 16 april 2009

The way of life

Livet går ofta sin egen väg, förändring är oundvikligt. I stunden kan det ju te sig skrämmande och hopplöst, men allt som oftast när man senare ser bakåt, så inser man att det förde med sig något annat istället. Det behöver inte alltid innebära att det är så mycket bättre eller att det man förlorat är ersättligt, men det ÄR livet.

Det är ju bara genom förändring som nya saker kan ske, det är så vi utvecklas och går vidare. Vi lär oss HELA LIVET och aldrig blir vi fullärda. Vi vet inte heller vad som väntar bakom nästa hörn…

Jag tror på att leva så mycket man bara kan i nuet. Den HÄR tiden får man ju aldrig igen, imorgon är den ju för evigt borta. Självklart måste man se om sin tillvaro med ekonomi och dylikt och självklart ska man ha mål och drömmar att sträva mot, men det är inte det jag syftar på, utan mer att stanna till, varje dag, och se allt man har att vara tacksam för och njuta av det, istället för att bara sträva efter allt det där man inte har. Alla har något att vara tacksam för!

Jag tror också på aktiva val. Den som inte väljer, låter ju någon annan bestämma eller blir ett offer för tillvaron. Valen kanske inte alltid blir de bästa, men att välja är alltid rätt! Ibland har man inget val men livet går ju vidare ändå, vare sig man vill eller ej och det är väl kanske en av de tuffaste läxorna i livet, att lära sig acceptera det man inte kan påverka.

Men fortfarande blir ju livet vad man gör det till, även i dessa situationer, antingen är glaset halvtomt eller halvfullt och DU påverkar ju DITT eget liv mest, mer än någon annan, genom dina egna tankar och handlingar.

Allt det du gått igenom i livet, både positivt och negativt, har ju format dig till den du är idag. Är du inte nöjd med den du är, så är det ju upp till dig själv att göra aktiva val för att förändra det du inte tycker om. Allt kan man som sagt inte påverka, men du kan lära dig att acceptera det och det är att komma en bra bit på väg i ett förändrings arbete.

När jag ser tillbaks på mitt liv, så blandar sig positiva och negativa erfarenheter och jag har gjort både bra och mindre bra val i livet. Saker har hänt som jag inte kunnat påverka och som har varit otroligt jobbiga att komma igenom. Men ändå sitter jag här idag och är lyckligare än någonsin och har en tillvaro som jag är så otroligt tacksam för med min helt fantastiskt underbara familj, mina roliga, mysiga, goa, varma, härliga vänner samt mina superfina föräldrar som alltid finns där för mig.

Kanske har jag inte fått tillbaks det jag förlorat, men jag har fått andra, för mig, otroligt värdefulla saker istället. Saker som fyller mitt liv varje dag med värme, skratt och kärlek. Och det jag har förlorat har ju inte försvunnit, det finns kvar för evigt i mitt hjärta och minne, lika älskat nu som då…

”Time has a mysterious kindness. It always gives back to us what we lost, thru memories and wisdom…”

Inga kommentarer: