Dagens låt:

lördag 18 april 2009

Kattutställning!

Idag har jag gjort en ”first”, dvs något jag aldrig gjort förut…

Jag har varit på Kattutställning. Jag har inte ställt ut någon katt, och inte tänker jag göra det heller, men en bekant till mig har kattuppfödning och hennes lilltjej och min lilltjej är favvokompisar, så det + min nyfikenhet gjorde att vi hamnade där. Min bekant ställde inte heller ut någon katt, men kollade in de övriga katterna i samma ras och svarade tålmodigt på mina 1000 frågor.
Det hela var mycket intressant faktiskt och jag såg katter som jag inte ens visste fanns på jordklotet…

Utställningen hölls i en ishall och hela golvet var fullt av rader med burar. Ägarna till katterna använder något som kallas ”burskynke” för att göra stålburen mer ombonad för kissekatten, som får lov att sitta där i timmar! Dessa burskynken fanns i alla färger och former, allt från riktigt snygga och smakfulla till helt totalt smaklösa, som det nedan *brrr* Men med tanke på rosetterna, så kanske det lönar sig??!

Kattägarna hade små trimbord som var fulla med sprayer, puder, borstar och kammar och det puffades och fluffades för fullt på de långhåriga raserna.

Vissa hade det väldigt enkelt…




Katternas intresse för det hela var varierande. En katt låg och sov i sin bur med alla 4 tassarna i vädret och sket fullständigt i all rörelse runtomkring, andra gömde sig bakom det bakre burskynket och syntes inte alls. Vid bedömningen var det också olika beteende, vissa katter kelade och kromade sig med domaren, några la sig till rätta på domarbordet och där blev de liggandes och några de var inte alls med på noterna, de kissade, fräste och en till och med försökte huggas. Det där med att vara domare det är nog ingen lätt historia och det gäller att hålla händerna på rätt ställe så man kommer helskinnad hem… Men, de flesta katterna var faktiskt snälla och beskedliga.

Lilltjejen var glad över att träffa favvokompisen och glada och nöjda åkte vi hem. Väl hemma hade isen helt släppt sitt grepp om sjön, så det blev att sätta sig på altan med en skål cornflakes och bara njuta av det glittrande vattnet och få en försmak av sommaren.

Här är en bild av lilltjejen och favvokompisen samt en dagsfärsk vy över sjön tagen från vårt soldäck. Somrigt va?!


















3 kommentarer:

Monica sa...

Det var kul att träffa er! Fin bild på tjejerna också.

Lustigt att jag just idag berättade om mina katter som äter getingar och humlor utan att någonsin bli stuckna, när Lucia samma dag blev helt deformerad av ett stick.

Cilla sa...

Jaha Monica,var inte DET typsikt?! Men blir det inte ofta så när man säger att det aldrig hänt? Jag har då varit med om det både en och två gånger. Lilltjejen och katterna lekte med nya kattleksakerna hela kvällen - populärt!!! Vår familjehems tjej blev JÄTTENYFIKEN på kattutställning, så vi lär nog besöka en till när det kommer någon i närheten...

Cilla sa...

Okej... TYPISKT skulle det ju vara, lite tidigt på morgonen och orsak... se dagens inlägg *morr*